About Me

13 Kasım 2014 Perşembe

Call of Duty: Advanced Warfare (Multiplayer) İnceleme

Eylül ayında ilköğretimlerin ve ortaokulların; Ekim ayında ise üniversitelerin açılacağını nasıl biliyorsak, Kasım ayında Call of Duty'nin yeni bir oyununun çıkacağını biliyoruz. Kısacası evrensel bir gerçekten bahsediyoruz. Aynı zamanda öğrencilerin okula gideceği gerçeğine daha yakın bir gerçek ise her Call of Duty'nin Activision'a bol bol para kazandıracağı ve bir çok oyuncunun oyunu satın alacağı da bir gerçektir. Çok fazla oyuncu Call of Duty'i sevmiyor. Kendilerine göre sebepleri de var. Lakin daha fazla oyuncu COD'u seviyor. Her Kasım ayında bu oyuncular bakkaldan ekmek alırcasına doğal bir şekilde gidip oyunlarını alıyorlar. Ekmek her zaman taze çıkmıyor. Lakin bu sefer taze gibi... Peki bu tek düze gibi gözüken olayın sırrı ne? Neden her sene çok fazla oyuncu COD'un çıkmasını bekliyor?
Bir Çok Oyuncu Var, Bir de Tek.
Zevkler ve renkler tartışılmaz. Lakin Call of Duty'lerin en büyük ortak noktalarından biri, hikaye kısmının aksiyon dolu, nitekim kısa ve bize farklı mekan deneyimleri sunan bir yapısının olması diyebiliriz. Bu kısım oynanır ve biter. Nasıl olduğuna burada değinmeyeceğim. (Bknz: Call of Duty: Advanced Warfare İnceleme) Çünkü asıl konumuz bu kısımdan sonra başlıyor. Kısa hikayenin ardından gelen, bize uzun saatlerimizi harcatan bir multiplayer (çok oyunculu) kısım yazımın ana ögesini oluşturuyor.
İsterseniz öncelikle multiplayer modu size biraz tanıtalım. Multiplayer'da şimdilik 13 çeşit oyun modu bulunuyor. Bunlar; Team Deathmatch, Domination, Kill Confirmed, Ground War, Uplink, Momentum, Hardpoint, Search and Destroy, Search and Rescue, Capture the Flag, Free For All, Infected ve Atlas Gorge bulunuyor. Bunların neredeyse hepsini eski Call of Duty oyunlarından biliyoruz. Kişisel olarak Demolition'ın yine es geçilmesi beni üzdü. Aralarında sadece Momentum uzun süredir yoktu. Yeni eklenen tek oyun modu Uplink olmuş. İki takım halinde oynanan bu modda bir küre bulunuyor ve her takım küreyi karşı takımın kalesine sokmaya çalışıyor. Silahlı basketbol gibi olmuş. Bunun dışında daha önceden sızıntı şeklinde duyduğumuz zombi modu henüz oyunda yok. Activision, daha önceden bedava olan bu modu artık para ile satmaya karar vermiş gözüküyor. Season Pass alanlara ve tabiki ekstra para ödeyenler ileriki bir zamanda mod çıkınca oynayabilecekler. Bu konu hakkında yayıncıya ne desek boş. Yakında oyunun hikayesi ayrı, çok oyunculu kısmı ayrı satılırsa hiç şaşırmamak lazım. Demedi demeyin. Call of Duty'ler nasıl olsa bol bol satıyor. Adamların imanı para olmuş. (Yazar burada sinirleniyor.)
Yukarıdaki saydığım oyun modlarına girmekte serbestsiniz. Lakin baktınız çok kötü oynuyorsunuz. Sizi hemen "Savaşa Hazırlık Programı"na alabiliriz. Daha önceden de olan, yapay zekaya karşı hazırlık kısmı Call of Duty: Advanced Warfare'e de konmuş. Tek fark, yapay zekalı düşmanlarınızın arasına 1-2 sizin gibi oyuncu da giriyor. Lakin onların kim olduğunu görmüyorsunuz. Zaten burası sadece alıştırmalık bir yer. Puan vs. kazanmıyorsunuz.
Ayrıca bu kısımda değinmemiz gereken son bir oyun modu var. Call of Duty serisinin neredeyse her oyununda co-op vardır.  Hatta bir çoğunda olduğu gibi aynı ekranı ikiye bölerek paylaşımlı iki kişi olarak oynamak mümkün. Ne olacak bu özellikten , demeyin. Günümüzde tek ekranda 2 kişi oynayabileceğiniz FPS neredeyse hiç yok. Bahsettiğimiz modun ismi Exo Survival. Giderek zorlaşan düşman ataklarına karşı 4 kişi olabildiğince dayanmaya çalışıyorsunuz. Aslında 2 veya 3 kişi de oynayabiliyorsunuz.  Lakin gerçekten zor yapılmış. Taktik çok önemli ve geliştirmelerinizi düzgün ilertmeniz, scorestreak'lerinizi zamanında kullanmanız gerekiyor. Aksi halde pek ileriye gidemiyorsunuz. Size tavsiyem 4 kişi toplanıp da oynayın. Çünkü güç her şeyi değiştirir.
Uçanzi Kaçanzi
Call of Duty, Advanced Warfare oyunu ile multiplayer kökenlerinden biraz ayrılmış. Ayrılan kısmı tabiki gelecekte geçmesi değil. Çünkü Ghosts'da gelecekten esinlenmişti. Gelecek var, bir de gelecek var. Sonuçta henüz olmadığı için tek sınır, yaratıcı beyinlerin gelecek hakkında ne çizmek istedikleri ile alakalı... Yaratıcı, dediğime bakmayın. Orada kinaye yapıyorum. Çünkü "Exo" kelimesi ile anılan teknoloji pek de yeni bir şey değil. Daha önceden pek çok oyunda görmüştük. Hatta oyunun videolarını ilk defa gördüğümüzde Titanfall'dan alıntı var zannetmiştik. Açıkçası oynadıktan sonra Titanfall'a pek değil ama Crysis'e daha çok benzediğini farkettim. Kopya çekilmemiş. Lakin benzerlik gözle görülür cinsten. Özellikle güç ön planda olduğu için akla ilk o geliyor. Sakın bunu benzerliği oyunu yermek için dile getirdiğimi düşünmeyin. Bence Call of Duty'nin böyle bir yeniliğe ihtiyacı vardı.
Hazır oyun motoru ve dolayısı ile grafikler yenilenmişken neden oynanış yenilenmesindi. Bahsettiğimiz Exo'lar (genel ismi ile Jetpack diyebiliriz) oyuna farklı bir dinamik katmışlar. Bize azda olsa uçma hissi veriyorlar. Ayağımızı yerden kesiyorlar. Eskiden Call of Duty'nin multiplayer kısmı genel olarak tek bir düzlemde oynanıyordu. Tamam. Tüneller veya ikinci katlar yine vardı. Lakin merdiven ile çıkıldığından şimdiki anlamına göre kullanımı farklıydı. Çünkü Exo kıyafetimiz sayesinde artık kolayca ikinci kat bölgelere çıkabiliyoruz ve bu bölgelerin görüş açıları genel olarak çok geniş tutulmuş. Yani bölgelerine birinci kat kadar hakim konumdalar. Bu durum oyuna eskisine göre farklı bir oynanış dinamiği getirmiş. Artık bir gözümüz daha çok yukarıları kontrol etmek durumda kalıyor. Exo özellikleri sayesinde harita kullanımı da bir ölçüde değişmiş. Advanced Warfare'de şimdilik 13 tane harita var. Ücretli DLC'lerle birlikte bu sayı artacak. Genel olarak haritalar küçük diyebilirim. Çok büyük harita yok. Burada farklı bir konuya gireceğiz, lakin hızlıca değinelim. Haritaların küçük olması Spawn Point (doğma noktaları) algoritmasını zorlayan bir durum. Bu durumun altından açıkçası pek kalkamamışlar. Doğar doğmaz öldüğünüz mutlaka çok olacaktır. Bu da açıkçası çok sinir bozucu bir durum oluyor.
Konuyu fazla dağıtmadan Exo teknolojisine geri dönelim. Eğer "Blast Suppressor" Perk'ini almazsanız. her Exo'yu kullandığınızda haritada biraz gözüküyorsunuz. (yuvarlak dalga yayılması şeklinde) Ayrıca Exo'ların ekstra yetenekleri de var. Bu yetenekler ; kalkan, esktra hız, sessizlik, dayanıklılık, görünmezlik, havada fazladan kalma,yakında ateş eden düşmanların yerini gösterme ve gelen iki bombayı yok etme halinde sıralanmışlar. Her canınızda bir kere (tabi bomba yerine iki tane Exo yetenek alırsanız başka) bu özelliği kullanabiliyorsunuz. Belli bir zaman sonra bitiyorlar. Kişisel olarak oyunu oynarken pek bir yararını göremedim. Çünkü kullanılma zamanları çok az tutulmuş. Neredeyse on saniyede bitiyorlar. Yani yetenekler bitiyor. Exo'nun bizi ikinci katlara zıplatma özelliği sürekli kullanıma açık. Bu konuyu çok uzattım biliyorum. Lakin tam anlatmadan geçemeyeceğim.  Exo'lar ile yükseldiğiniz bir noktada (konsollar için bu şekilde) gamepad'in normalde hareket etmeye yarayan sol analoğu ile öne, arkaya, sağa ve sola yaklaşık 1-2 metre kadar hızlıca hareket edebiliyorsunuz. Alışması gerçekten zor olmuş. Fakat ilginç bir oynanışı ortaya çıkardığı tartışılmaz bir gerçek. Tabi bu dash'i sadece havada değil yerde de yapabiliyorsunuz. Lakin bunu yapmak için parmaklarını iyi eğitmeniz lazım. Çünkü hareket ederken ekstradan bu hareketi yapmak istediğiniz yöne doğru iki kere sol analoğu bastırmanız gerekiyor. Umarım anlatabilmişimdir. Son olarak, ben Exo'yu beğenmedim arkadaş, derseniz eğer sizin gibi oyuncular için klasik oyun modları da oyundan eksik edilmemiş.

O Şarjörü Yavaşça Yere Bırak
Beni en çok etkileyen değişiklik açıkçası şarjör mantığı oldu. Adamları 2-3 vuruyorum ve mermilerim bitiyor. Alışkanlık gereği sadece ilk silahımı kullanırım. Genelde yanıma yedek tabanca almam. Advanced Warfare'de en ilginç noktalardan biri bu oldu. Mermilerime bakıyorum. Sayıları gayet çok gözüküyor. Lakin az bir şey sıkınca hemen bitiyorlar. Burada bir mantık hatası vardı. Zaten olayı çözmem pek geç sürmedi. Silahın şarjörünü yeniledikçe eski şarjörü içindeki mermilerle yere atıyoruz. Mantıklı olanı da bu. Lakin eskiden işleyiş böyle olmadığı için ve neredeyse hiç bir oyunda da böyle olmadığı için gerçekten çok zorlandım. Benim gibi her adamı vurduktan sonra gayri ihtiyari şarjör değiştirenleri zor dakikalar bekliyor. Alışmış kudurmuştan beterdir, boşuna demiyorlar. 50. seviyeye geldim halen alışamadım. Alışmak yerine Scavenger Perk'ini kullanmaya çalışıyorum. Perk demişken, eski oyunlarda olduğu gibi bunda da var. Exo özelliklerini etkileyenler dışında yeni bir şey yok. Fakat eskisine göre azalma var. Uzun süredir göremediğimiz Danger Close (patlama özelliği arttırma) geri gelmiş. Zaten boşuna da getirmemişler. O olmadan el bombalarının öldürücü özelliği çok azaltılmış. Semtex alıp üzerine yapıştırmadığımız sürece sadece yaralıyorlar. Anti Danger Close olarak nitelendirebileceğimiz özellik seçeneğinde ise klasik olarak Flak Jacket Perk'ini kullanmak bizleri bekliyor.
Call of Duty: Advanced Warfare'de silah sınıfları değişmemiş: Assault Rifles (Saldırı Silahları), Submachine Guns (Hafif Makineli Silahlar), Sniper Rifles (Dürbünlü Uzun Namlulu Silahlar), Shotguns (Pompalılar), Heavy Weapons (Ağır Silahlar) (Eski ismi ile Light Machine Guns) ve Specials. Ghosts'da gelen yeni sınıf yaratma sevdasından vazgeçilmiş. Silah sayıları da azaltılmış. Şimdilik 26 tane birincil silah gözüküyor. İkincil silah olarak ise bıçak dışında 4 tane tabancaya, 3 tane roket atara ve 1 tane de oka yer verilmiş. Bu oyunlar birlikte Call of Duty'lerde pompalılar kalıcı olarak birincil silah kısmında yer bulacağı anlaşılıyor. 
Her silahın birincil silahın 60 puanı var, tabancaların ise 50. Bu puanlar Damage, Accuracy, Fire Rate, Range, Handling, Mobility (bunları Türkçe'ye çevirince yanlış anlaşılabileceği için böyle yazdım) özellikleri arasında paylaştırılmış. Silah sayıları azaltılmış, dedik lakin her silahın çokça sayıda farklı özelliklisi icat edilmiş. Bunların puanları genelde aynı kalıyor ve sadece özellikleri 2 ileri 2 geri değişiyor. Pek de bir şey değişmiyor. Yine elde var 60 puan yani. Gerçi çift silah özellikli ve rengi çarpıcı olanlarda puan azalması söz konusu... Lakin bu puan uygulaması her silahı deneme şansı veriyor. Çünkü kullanım yapınıza göre ayrılmaksızın birbirinden üstün silah bulunmuyor. Yani bariz öne çıkan bir silahın olmaması gerçekten iyi olmuş.
Kolumuzun üstünden bir mekanizma ile fırlattığımız el bombaları pek bir yavaş atılıyorlar. Eskidenmiş kolunu yorarak ileriye fırlatmak. El bombalarında sayı olarak artma söz konusu... Burada ilginç olan mayınlar kaldırılmış. Tek mayına benzeyen şey, düşmana zarar vermek yerine üzerinden geçilmesi halinde onun yerini belli ediyor. Mayınların gitmesine kişisel olarak çok sevindim. (Noob'lara oyunda ölüm) Düşmanınızın yerini belli eden Threat Grenade'in çapının geniş tutulmaması gayet yerinde düşünülmüş. Tactical Insertion konulmaması kişisel olarak beni üzdü. Ayrıca bombalar kısmında 2 tane de Drone var. Birinin takip özelliği varken diğeri geri toplayabildiğiniz bir dikenli top şeklinde yapılmış. Nerede olursanız olun tek tuşla geri dönüyor. Eğer yakındaysanız ve dönüş yolunda bir düşmanınız varsa içinden geçiyor ve sayı!
Bütün yukarıda saydığımız silah, bomba ve Perk gibi özelliklerin yanına bir de Scorestreak'leri ekleyelim. Şimdi hepsini tek tek anlatmak çok uzun olacaktır. Aynı şekilde Wildcard'ları da unutmamak lazım. İşte bütün bunları ve silahların ek parçalarının her biri 1 puan olarak sayılıyor. Kendinize göre özelleştireceğiniz her sınıfta 13 puanınız var. Bu puanları keyfinize göre dağıtmakta özgürsünüz. İşte Call of Duty'nin daha önceden de olan ama unutulmaması gereken çok güzel özelliklerinden biri... Söylemeden geçemeyeceğim: "Asıl kişiselleştirme diye, ben buna derim!"
Bugün Ne Giysem?
Artık karakterimizi 9 farklı parçada kıyafet olarak özelleştirebiliyoruz. Evet, yanlış duymadınız. Üzerimizdeki kıyafetleri ayrıntılı bir şekilde değiştirebiliyoruz. Hatta bize verilen ölçüde tipimizi (kafamızı) bile değiştirebiliyoruz. Kadın mı yoksa erkek mi olacağımıza karar verebiliyoruz. Gözlük, kask, üst, zırh, eldiven, pantolon, tozluk, bot ve Exo kıyafet tipimizi değiştirebiliyoruz. Bütün bunları challange'larla veya oyunlar sırasında kazandığınız Supply Drop'lar ile kazanabiliyorsunuz. Rastgele kazanım sağladıysanız bilin ki o kıyafet parçası size belli bir süreliğine verilmiş. Açıkçası bu kadar ayrıntıya gerek var mıydı? Bence yoktu. Çünkü oyunlar gayet hızlı akıyor. O esnada rakibinizin tipini pek göremiyorsunuz. Tabi ben de baştan meraktan yeni kıyafetler açılınca değiştire değiştire denedim. Sonra zamanı doldu bu kıyafetin haberin ola, yazılarını gördükçe bir kenara bıraktım merakımı. Ayrıca en cafcaflı kıyafetler gayet şık duruyor durmasına da hem zor açılıyorlar hem de rakipleriniz tarafından daha kolay ayırt edilebilmenizi sağlıyorlar. Gözükmemek en iyisi. Gözükmeyeceksek de neden değiştireyim? Kimsenin doğru düzgün görmediği bir şey için bu kadar uğraşmak pek yararlı gözükmedi gözüme. Lakin Activision'ın burayı da bir kazanç kapısı gördüğüne şüphe yok. Zaten istediği kadar görmesin de sakınca görmüyorum. Çünkü makyajsal düzeyde para ile satılan içeriğe tek kelime lafımız yok. İşin içine silahlar ve olması gereken oyun modları girince işler değişiyor orası ayrı.
Son olarak yeni bir özelliği anlatmadan geçmeyelim. Oyun aralarında sıkıntıya son. Artık iki oyun arasında kuşandığınız bir silahı, bekleme süresi olmaksınızın atış poligonunda deneyebiliyorsunuz. Bu özellik gerçekten güzel düşünülmüş. Ayrıca lobide bulunan rakiplerinizin tiplerini (dolayısı ile kıyafetlerini) ve silahlarını görebiliyorsunuz. 30 saniye olsun, 60 saniye olsun fark etmez. Zamanı boş geçirmeyeceğimiz fikri gayet yerinde...
Sonuç Ne?
COD: Advanced Warfare'in Multiplayer kısmını saatlerdir oynuyorum. Daha önceden Call of Duty: Modern Warfare ve ardından gelen diğerlerinde yaptığım gibi. Muhtemelen bütün prestijlerini de yapacağım. İnanın çok uzun saatler sürüyor. Bunu neden mi yapacağım? Nedenine uzun uzun değineceğim. Lakin önce, az önceki cümlelerimden dolayı bana Call of Duty fanı yaftasını yapıştırmaya çalışacaklara bir kaç sözüm var. Şimdiye kadar Battlefield'ı da Call of Duty kadar oynadım. Fazlası yoktur. Çünkü ara yıllarda zamanım Medal of Honor ile geçti. Crysis serisinde (özellikle 2'de) geçirdiğim saatlerin haddi hesabı yok. Killzone derseniz, bir tek sonuncusuna pek zaman ayıramadım. Halo'ya pek alışamadığım doğrudur. Titanfall'u çıktığından beri azimle oynuyorum. Lakin saydığım, çok oynadığım oyunlar dışında neredeyse her FPS Multiplayer oyunu oynamışımdır. (Free-to-Play'ler haricinde) Umuyorum önyargınızı az da olsa kırabilmişimdir. Çünkü Call of Duty: Advanced Warfare'in multiplayer kısmını gerçekten beğendim. Hızlı akan ve yeteneğin ön planda olduğu bir FPS Multiplayer istiyorsanız bu oyun sizler için güzel bir seçenek olacaktır. Call of Duty severlere multiplayer olarak Ghosts'u tavsiye etmediğimi  söylemiştim. İlk defa bir COD'u 6. prestijde bırakmıştım. Advanced Warfare'de ise hatalar giderilmiş ve hallice iyi yenilikler getirilmiş. Eskisi gibi 15 prestiji bir solukta bitireceğim. Call of Duty serisinin biraz değişmeye ihtiyacı vardı. Oyun yeterince hızlıydı. Daha fazla hızlandırmamışlar. Rakiplerinizi nitekim kolay öldürdüğünüz için refleks shooter olarak yoluna devam ediyor. Oyunun özellikle silah sesleri çok kaliteli olmuş. Zaten iyiydi. Fakat bu sefer kulağıma daha bir iyi geldi. Seveni vardır. Sevmeyeni de mutlaka vardır. Genel olarak oyun hakkındaki görüşlerim gayet olumlu düzeyde. Oyunda küçük ayrıntılar sayesinde vuruş hissini alıyorsunuz. Rekabetin had safhada olması, oynarken sizi yeterince heyecanlandırıyor ve hırslandırıyor.
Bunun yanında bağlantı problemleri iyileştirilir ve 20-30 oyunda bir başımıza gelen çökme durumu da giderilirse tadından yenmez. Lag Ghosts'a göre az ama Black Ops'lara göre çok var. Gecikmeleri bazı oyunlarda açıkça hissedebiliyorsunuz. Ülkemiz internet bağlantıları yüzünden oyuna pek laf söyleyemiyorum bu konuda. Ayrıca her Call of Duty oyunu çıktığında ilk 1-2 hafta bağlantılar hep kötü olmuştur. (tecrübe ile sabit) 1-2 yazılım güncellemesi ile gecikme ve çökme sorunları yok edilmese bile azaltılır. Şimdilik Call of Duty: Advanced Warfare 'in multiplayer kısmından bu kadar. Videolarımız ve canlı yayınlarımız gelmeye devam edecek. Bir sonraki incelememizde görüşmek üzere.
OYUNUN ARTI YÖNLERİ
  • Vuruş Hissi
  • Exo özelliği sayesinde verilen yeni aroma
  • Özellikle silah sesleri çok etkileyici
  • Bütün silahların sınıf harici çarpıcı güç farkı olmaksızın kullanılabilir olması
OYUNUN EKSİ YÖNLERİ
  • Doğma noktası (Spawn Point) hataları
  • Silah sayısında azalma
  • Gecikme (Lag)
  • Zaman zaman çökme
inceleme puanı
9.3
  • Grafik:9.0/10
  • Ses / Müzik:9.5/10
  • Hikaye / Atmosfer:9.0/10
  • Oynanabilirlik:9.5/10

0 yorum:

Yorum Gönder