About Me

2 Ekim 2014 Perşembe

FIFA 15 İnceleme

Oyun dünyasının spor kısmına baktığımda futbol hariç hiçbir yerde rekabet göremiyorum. Her ne kadar öncesinde PES, ardından FIFA liderliği götürse de son yıllarda net bir galip belirleyemez olduk. Özellikle yeni neslin gelmesiyle birlikte PES’in neler yapacağı, FIFA’nın nasıl önlem alacağını merak ediyordum. PES tarafını daha geç görecek olsak da FIFA elini çabuk tutarak futbolseverleri bekletmeden kartlarını gösterdi.
Yeni Nesil Kapıcılar
FIFA serisi geçen seneki versiyonuna kadar her sene oyuna yeni bir özellik ekleyerek devam etmişti. FIFA 14’e geldiğimizde oyun sahip olduğu özelliklerin hemen hemen hepsini ileri taşıyarak, yeni nesle Ignite Engine ile çıkmıştı. FIFA 15’inse ilk kez görücüye çıktığında en büyük iddiasının yeni nesil kaleciler olması biraz hayal kırıklığı yaratsa da EA Sports’un boş durmayacağını, seriyi daha da ileri taşıyacağına inanıyordum. Nitekim bu düşüncelerim bazı yönlerden doğru bazı yönlerden de yanlış çıktı.
EA ballandıra ballandıra sürekli bahsettiğinden dolayı ilk olarak kalecilerden başlayayım. Herhalde hayatında futbol oyunu oynayıp da kalecilerden yakınmayan bir insan evladı yoktur. Geliştiriciler de bu açığı kapatmak için kollarını sıvayıp işe koyulmuş. Oldukça da başarılı bir iş çıkarmışlar. Eski oyunlardaki kaleci animasyonlarının yerini yepyeni animasyonlar almış. Kurtarışlar daha gerçekçi ve göze hoş geliyor. Bununla birlikte hava toplarındaki başarılı çıkışları, bacak arasından gol yiyebilmeleri, topu doğru yere sektirmeye çalışmaları ve daha pek çok detay sayesinde FIFA 15’in kalecileri gerçekten olmuş durumda. Fakat FIFA’ya gelen her yeni özellik gibi kalecilerin de sıkıntıları var. Kornere giden topu yakalamamaları gibi eski oyunlardaki hataların üzerine yenileri eklenmiş durumda. Oyuncu kaleciye yön vermek istediği zaman bazen saçmalıklar yaşanıyor. Örnek olarak hava topunda kalecinizi kendiniz açmak isterseniz oyuncu alakasız yerlere gidebiliyor. Bir anda kalecilerdeki tüm sorunların silinip atılacağını düşünmesem de bu tip bariz hataları görmek istemezdim. Hataları bir kenara bıraktığımda kalecilerden memnun ayrıldığım ender futbol oyunlarından biri oldu FIFA 15.
Oynanış mekaniklerindeyse hemen hemen hiçbir yenilik yok. Şut ve pasların daha geliştirilmesi dışında yeniliklerin çoğu ufak tefek şeyler. Aralarından ikisi oynanışı etkileyen değişikliklere yol açmış durumda. Bunlardan ilki oyuncuların daha hantal olması. Topu kontrol etme ve dönme gibi etmenleri oyuncular artık daha yavaş yapıyor, ancak bu oynanışın kötüleştiği anlamına gelmesin. Nitekim her zaman FIFA’nın daha yavaş tempoda olması gerektiğini savunan biri olarak bu değişiklik oldukça hoşuma gitti. Üstelik oyuncuları hantallaştırmalarına rağmen daha rahat kontrol edilebilmelerine sağladıkları için EA’yi tebrik etmemiz gerek. Oynanışı hem yavaşlatıp hem de kolaylaştırmayı başarmışlar.
Diğer göze çarpan değişiklikse şut isabetliliği. FIFA serisinin önceki oyunlarında şutların %90’ı kale ve onun birkaç santim yakınından geçerdi (Auto’da oynadığınızı varsayarsak). FIFA 15’te ise gerçekçilik uğruna bu isabet oranı aşağılara çekilmiş. Artık şutlarınızın bir kısmı dağlara taşlara gidebiliyor. Bu sayede “bu şut kesin gol” diyeceğimiz pozisyonların sayısı önceki oyunlara göre bir hayli azalmış.
“Küçük ama onlar da önemli.”
Oynanışı belli oranda etkileyen bu yeniliklerin yanında oldukça ufak başka yenilikler daha bulunuyor. Bu yeniliklerden kısa kısa bahsedeyim:
- 2014 FIFA World Cup’ta olduğu için FIFA 15’te yer alacağına kesin gözüyle bakılan kornerlerdeki taktik ekranı oyuna eklenmiş. Artık kornerlerde oyuncuları ön-arka direğe ve çizgiden koşturma imkanlarının yanında kaleciye yakın olmalarını sağlayabiliyoruz. Bu sayede kornerlerdeki pozisyon çeşitliliği de artmış.
- FIFA’ya yıllar önce gelen çarpışma sistemi harika işlere gebe olsa da birçok sorunu beraberinde getirmişti. Bunlardan en göze çarpanıysa bariz faullerin oyun tarafından algılanmamasıydı. Bu sorun FIFA 15 ile birlikte büyük oranda kalkmış. Oyuncuların birbirine çarpması, bir oyuncunun başka bir oyuncuyu alıp başka diyarlara götürmesi gibi durumlarda hakem düdüğü çalmaktan korkmuyor. Yine abuk subuk olaylar yaşansa da minimal düzeyde olduklarını söyleyebilirim.
- Havadan pas atmayı seven bir oyuncu olarak şikayetçi olduğum noktalardan biri giderilmiş. Önceki FIFA’larda havadan pas attığınızda top yeteri kadar havadan gitmediği için aradaki oyuncu topa müdahale edebiliyordu. Bu seneyse oyuncu pas atacağı adamla arasında rakip oyuncu olduğunu fark ettiğinde topu 
olabildiğince kaldırıyor.
- EA her ne kadar forma çekme gibi futbolun içinde olan bir şeyi FIFA’ya eklese de fauller konusunda bu uygulama sıkıntılıydı. Örnek olarak kaleciyle karşı karşıya olan birinin formasını arkadan çektiğinizde sonucun faul olmayacağını bilerek formayı rahatlıkla çekebiliyordunuz. FIFA 15’teyse bu denemenin sonucu yüksek ihtimalle kırmızı kart olacaktır. Geliştirici ekip formaların da hisleri olduğunu düşünerek doğru bir adım atmış.
- Şampiyonlar Ligi finalindesiniz. Dakika 85 ve 1-0 geridesiniz. Takımınızı tamamen hücüma yöneltmek istemenize rağmen bunu yapamıyorsunuz, daha doğrusu yapamıyordunuz. FIFA 15 ile birlikte bu sorun artık tarihe karışmış. “Ultra defans - defans - atak - ultra atak” tercihlerinin arasına iki adet daha fonksiyon eklenmiş. 'All Out Attack' sayesinde tüm oyuncularınızı hücuma yöneltebilir, 'Park the Bus' sayesinde etten duvar örebilirsiniz. Bu yeni eklemeler sayesinde 
maçın son saniyeleri çok daha gerçekçi geçiyor.
- Yazının başında bahsettiğim rekabetin faydalarını FIFA serisinin yeni versiyonunda görebiliyoruz. PES'in birkaç yıl önce getirdiği duran toplarda pas isteyen oyuncuyu kontrol etme özelliği FIFA 15'te de yer alıyor. Taç, korner, serbest vuruş gibi duran toplarda istediğiniz oyuncuyu kontrol etme imkanına sahipsiniz. Özellikle taçlardaki top kayıplarını büyük ölçüde azaltmış bu durum.
- FIFA 14 ile yeni nesle taşınan seri, animasyonlar anlamında büyük farklar göstermişti. Serideki gelişim FIFA 15'te aynı derecede artmış. Yeni animasyonlarla birlikte oyuncuların pozisyona göre doğal tepki vermeleri de sağlanmış. Örneğin pas yeteneği yüksek olan bir oyuncu eğer uygun pozisyondaysa topuk pasıyla jeneriklik bir hareket ortaya koyabilir veya kontrolü iyi bir oyuncu arkasına gelen topu almak için ayağını arkaya doğru uzatabilir. Bu tip animasyonlar oyundaki doğallığı oldukça yukarılara taşımış.

"Kanı arabasına son!"
FIFA'da yıllardır şikayetçi olduğum menüler için ayrı bir parantez açmak istedim. Maç öncesi taktik ekranıFIFA'da benim ve eminim ki birçok kişi için işkence olmuştur. Yapımcılar sonunda FIFA 15'te bu işe el atmış ve oyundaki taktik ekranını baştan aşağı yenilemiş. PES'teki menü temel alınarak yapılan taktik ekranı oldukça başarılı. Aynı PES'te olduğu gibi taktik ekranına girdiğinizde karşınıza direkt olarak oyuncuların sahadaki dizilimleri, üzerinde de isimleri ve güçleri çıkıyor. Hatta PES'te nedense artık yer almayan altıgen güç gösterimi bile oyunda yer alıyor. Menü tasarımı başta göze hoş gelse de oyuncu değiştirmede sıkıntı çıkabileceğini düşünmüştüm. Ancak çıkarmak istediğiniz oyuncunun yerine girebilecek en iyi isimleri karşınıza tek tuşla hemen çıkarabildiği için menü gönlümü daha da çeldi.
Oyuncu değiştirmenin yanında diğer özelliklere ulaşmak da oldukça rahat. Dizilimleri santim santim oynatmak ve oyuncunun mevkisini değiştirmek çok rahat bir şekilde yapılabiliyor. Neredeyse kusursuz olan taktik ekranının tek sıkıntısı birbirine çok yakın olan oyuncuların isimlerini ve yorgunluklarını göremeyebiliyorsunuz. Bunun için oyuncunun üstüne gelmeniz gerekiyor. Bu ufak sorunu kenara attığımda menü ekranından oldukça mutlu ayrıldım.
"Memleketimin toprağını özlemişim."
Sonunda Türkiye Süper Ligi, FIFA'ya geri döndü. PES'in önde olduğu yıllarda belki de FIFA'yı övebileceğimiz tek yan olan Türkiye Ligi'ni uzun yıllardan sonra yeniden bir futbol oyununda görmek paha biçilemez. Fenerbahçe-Galatasaray derbisini yaşamak, Türkiye Ligi kupasını kaldırmak, kendi takımınızı Şampiyonlar Ligi'nde koşturmak veya online alemlerde yabancılara takımınızla mağlubiyeti tattırmak artık mümkün. Üstelik oyuna ilk girdiğinizde kendi takımınızı seçerseniz, o takımın gerçek hayatta ne durumda olduğunu, bir sonraki maçını hangi takımla oynayacağını öğrenmek gibi oldukça hoş detaylara da sahip FIFA 15.
Türkiye Ligi'ni genel olarak beğensem de bazı yönlerden biraz eksik kaldığını söyleyebilirim. Statta Türkçe anons yapılması gibi güzel detaylar olsa da tezahüratların çoğunun Türkiye temalı olması biraz burukluk yarattı. Takımlara özel tezahüratların sayısı oldukça az. Geri kalanın hepsi Milli Takım için yapılan cinsten.
Hazır konu tezahüratların gelmişken çok uzaklaşmadan FIFA 15'in en çok sevdiğim yönü olan sunuma geleyim. Sunum konusunda FIFA serisi bu seneki oyunuyla birlikte zirveye ulaşmış. Saatlerce oynamama rağmen hala yeni detaylar keşfediyorum. Maç öncesi sahnelerin tamamen elden geçirilmesi, golden sonra duruma göre sevinçlerin abartılması veya azalması, ev sahibi gol attıktan sonra ekranın sallanması, son saniyede öne geçtikten sonra tüm takımın sevinmeye yanınıza gelmesi, golün ofsayt olduğunu fark etmeden sevinebilmeniz, oyuncunun boştaki bir oyuncuyu pas atmanız veya rakibi tutmanız için eliyle göstermesi, orta açmak üzere olan birini savunan defansın ceza sahası içindeyse ellerini arkaya atması, yorgun veya sakat olan futbolcunun kenara "beni çıkart" işareti yapması gibi belki de benim bile henüz fark edemediğim onlarca ufak yenilik oyunda yer edinmiş. Bu sayede sunumun kalitesi daha artmış.
Sunumu arttıran bir başka konuda oyunculara yedirilen duygu sistemi. Gol kaçıran bir oyuncunun üzüntüsünü veya faul yapılan birinin acısını yüzünde hissetmek, iki oyuncunun gülerek birbiriyle ufak diyaloğa girmesi, oyuncuların artist kafa hareketleri ve mimikler yapması gibi gerçek hayatta bulunan neredeyse her şey FIFA 15'te bulunuyor. "İyi hoş da bunları nereden göreceğiz" diyebilirsiniz ve bu soru gayet de yerinde. Bunun cevabını FIFA size maçın kilit anlarını gösterdiği harika sinematiğiyle veriyor. Oyun durduğunda, devre arasında ve maç sonrasında giren sinematik gerçekten takdire şayan. Sadece tehlikeli pozisyonlar değil, çalımlar, kaymalar, fauller, kırmızı kartlar, oyuncuların tepkileri gibi enstantaneler yer alıyor bu sinematikte. Bu anlarda az önce anlattığım duygu sisteminin inceliklerini görebiliyorsunuz. Bu da insanın aklına şu soruyu getiriyor: Bir futbol oyunu sunum olarak daha ne kadar ileriye gidebilir?
"Köye gitmeye gerek yok, yeşillik FIFA'da sizi bekliyor."
Grafiksel anlamda FIFA 15 önceki oyunun üstüne birçok şey koymayı başarmış. Yeni eklenen animasyonlar, duygu sistemi ve kaplamaların geliştirilmesi gibi yeniliklerin yanında en çok göze çarpanıysa çimler. 14'te de çimler üç boyutlu tasarlanmıştı, fakat FIFA 15'te saha kenarlarındaki çimler bile üç boyutlu. Bunun üstüne grafiksel gelişimle birlikte göze çok daha hoş geliyor. En önemli yenilikse çimlerin hasar alması. Çimler aynı gerçek maçlarda olduğu gibi oyuncuların hareketlerine göre hasar alıyor. Bu hasarın kendi kendine oluşmaması ve yakına girdiğinizde daha da hoş gözükmesi sayesinde FIFA gerçek hayata bir adım daha yaklaşmayı başarmış.
***
Oyunun hoşuma giden yanlarının hemen hemen hepsini söyledim. Sıra şimdi yermede. Korkmanıza gerek yok, bu sefer ufak çaplı yumruklar savuracağım. FIFA 15'in en büyük eksisi oynanışı etkileyen yeniliklerin çok az olması. Oyununuzu etkileyen en büyük yenilik oyuncuların hantallaşması ve daha kolay kontrol edilebilir hale getirilmesi olmuş. Bunun dışında serinin önceki oyunlarında olduğu gibi mekaniği komple değiştirecek şeyler eklenmemiş. Eğer oyundaki tüm hatalar giderilmiş olsa bunu affedebilirdim. Fakat oyunun kendi kendine, yönettiğiniz futbolcuyu değiştirmesi gibi yıllardır devam eden sorunun üstüne kırmızı kartın daha çıkmadan scoreboard’da gözükmesi gibi benzer hataların yer edinmesi bunu mümkün kılmıyor.
Yenilik eksikliğini çok takmadığınız sürece FIFA 15 sizi hayli hayli tatmin edecektir. Oyun hızının daha iyi olması, sunumun inanılmaz derecede güçlenmesi, eski oyunlardaki çoğu eksiklerin elden geçmesi gibi güzel yanları var bu seneki FIFA’nın. Aylar boyunca zamanınızı harcayacağınız bir futbol oyunu duruyor karşınızda.
OYUNUN ARTI YÖNLERİ
  • Her anlamda gelişen sunum,
  • Oyun hızının biraz daha yavaşlaması,
  • Oyuncu kontrolü daha da rahat,
  • Şutlar daha gerçekçi.
OYUNUN EKSİ YÖNLERİ
  • Oynanışı etkileyen yenilikler çok az,
  • Bazı eski hataların üzerine yenileri eklenmiş.
inceleme puanı
8.7
  • Grafik:9.3/10
  • Ses / Müzik:9.0/10
  • Hikaye / Atmosfer:9.5/10
  • Oynanabilirlik:9.0/10

0 yorum:

Yorum Gönder